Zastosowanie

Etykietowanie kosmetyków

Etykietowanie kosmetyków nie służy wyłącznie zwróceniu uwagi potencjalnych nabywców. Etykiety umieszczane na produktach kosmetycznych muszą zawierać także szereg ważnych informacji, na podstawie których konsument będzie mógł podjąć świadomą decyzję zakupową. Każdy podmiot wprowadzający dany produkt do obrotu powinien przestrzegać wytycznych w tym zakresie, które są zawarte w konkretnych aktach prawnych.

Czytaj więcej

Co powinna zawierać etykieta na kosmetykach?

W polskim i europejskim systemie prawnym obowiązuje kilka aktów dotyczących produktów kosmetycznych. W kwestii informacji umieszczanych na etykietach kosmetyków najistotniejszym dokumentem jest Ustawa z dnia 4 października 2018 roku o produktach kosmetycznych. Na mocy zawartych w niej zapisów, opakowania produktów kosmetycznych, które są dopuszczone do obrotu w Polsce, powinny zawierać dane dotyczące składu, przeznaczenia, warunków przechowywania i zastosowania danego produktu kosmetycznego. Informacje, o których mowa, wymieniamy poniżej.

  1. Dane podmiotu odpowiedzialnego: zarejestrowana firma lub imię i nazwisko oraz adres osoby odpowiedzialnej.
  2. Termin przydatności do użycia: data, do której dany produkt kosmetyczny zachowuje swoje pierwotne właściwości, o ile jest przechowywany w odpowiednich warunkach.
  3. Ilość nominalna kosmetyku (masa lub objętość) w momencie pakowania.
  4. Szczególne środki ostrożności wraz z ich opisem, których należy przestrzegać w trakcie stosowania danego produktu kosmetycznego.
  5. Dane identyfikacyjne produktu: numer partii albo inne oznaczenia pozwalające na zidentyfikowanie danego kosmetyku.
  6. Funkcja produktu kosmetycznego: nazwa określająca obszar zastosowania kosmetyku.
  7. Wykaz składników.

Należy podkreślić, że składniki umieszczane na etykietach kosmetyków nie mogą być wymieniane w dowolnej kolejności. Obowiązuje zapis malejący, czyli nazwy zgodne z nomenklaturą INCI (International Nomenclature of Chemical Ingredients) muszą być podawane od największej do najmniejszej zawartości, przy czym składniki o stężeniu równym lub mniejszym niż 1 proc. objętości całego produktu mogą być wyszczególnione w sposób przypadkowy. Wykaz składników powinien wyszczególniać także potencjalne alergeny.

Oprócz wymienionych wyżej, etykieta produktu kosmetycznego, jeżeli dotyczy wyrobu wielokrotnego użytku, powinna zawierać symbol PAO (Period After Opening), czyli piktogram przedstawiający otwarty słoiczek, wskazujący na czas po otwarciu, który gwarantuje właściwą czystość mikrobiologiczną i trwałość wszystkich składników kosmetyku. Jeżeli zachodzi taka konieczność, na etykiecie powinny znaleźć się też szczególne ostrzeżenia, np. piktogram informujący o produkcie łatwopalnym.

Na kosmetykach zamieszczane są też liczne informacje nieobowiązkowe. Wśród ujmowanych najczęściej należy wskazać na komunikat (słowny lub graficzny) informujący o nie testowaniu na zwierzętach, piktogram poświadczający naturalne lub organiczne pochodzenie, oznaczenie materiału, z którego wykonano opakowanie i oznaczenie wskazujące na konkretne właściwości kosmetyku.

Dlaczego należy dokładnie etykietować kosmetyki?

Zanim produkt kosmetyczny trafi do obrotu, musi przejść konkretne badania, które udowodnią jego nieszkodliwość. Trzeba jednak pamiętać, że nie każda osoba może stosować każdy kosmetyk. Mając to na uwadze, można łatwo dojść do wniosku, że dokładne, czyli zgodne z obowiązującymi przepisami etykietowanie kosmetyków, ma szczególnie duże znaczenie. Informacje zawarte na etykiecie pozwalają konsumentom podjąć świadomą decyzję i dzięki temu lepiej zadbać o swoje zdrowie. Poza tym, nie każdy jest świadomy zasad związanych z bezpiecznym stosowaniem i odpowiednim przechowywaniem tego typu produktów. Obowiązkiem producenta/dystrybutora jest zwrócenie uwagi klientów na te szalenie istotne kwestie.

Jakie urządzenia wybrać do etykietowania kosmetyków?

Etykieta powinna być umieszczona na opakowaniu w sposób trwały, czyli uniemożliwiający jej usunięcie bez uszkodzenia. Poza tym, musi znajdować się w miejscu widocznym. W warunkach etykietowania manualnego łatwo o błędy. Na szczęście tutaj z pomocą przychodzą etykieciarki przemysłowe, czyli maszyny do aplikowania etykiet w warunkach pracy masowej. Biorąc pod uwagę fakt, że kosmetyki najczęściej umieszcza się w słoiczkach, butelkach, tubkach i fiolkach, w branży kosmetycznej największą przydatność wykazują urządzenia współpracujące z opakowaniami cylindrycznymi, owalnymi i spłaszczonymi: etykieciarka do słoików i charakteryzująca się wyjątkowo szerokimi możliwościami etykieciarka do butelek.

Dlaczego warto wybrać nasze rozwiązania dotyczące etykietowania kosmetyków?

W produkcji seryjnej liczą się przede wszystkim indywidualne rozwiązania, dostosowane do specyfiki pracy każdego zakładu. Dzięki 30-letniemu doświadczeniu w branży produkcji maszyn etykietujących, jesteśmy w stanie zaprojektować etykieciarki, które spełnią nawet najbardziej rygorystyczne wymogi odbiorcy. Naszym priorytetem od zawsze jest najwyższa jakość, przekładająca się na niezawodność. Wszystkim klientom oferujemy kompleksowe wsparcie, nie tylko w okresie gwarancyjnym, ale także pogwarancyjnym.

Produkty

5132 render (4)

Głowica etykietująca INTREX 100+ FLEX

100+

Głowica etykietująca INTREX 100+

Projekt bez nazwy (3)

Głowica etykietująca INTREX 200+

Projekt bez nazwy (2)

Głowica etykietująca INTREX 300+

Scroll to Top
zmiana numerow kont stopka

Zmiana numerów kont!